טיפול רגשי בעזרת כלבים

מהו טיפול בעזרת כלבים וכיצד הוא יכול להועיל לילד שלך?

טיפול בעזרת כלבים הוא שיטה טיפולית המשתמשת בכלבים כדי לשפר את הרווחה הרגשית והחברתית של המטופלים. נוכחות כלב בקרבת הילד מסייעת בהורדת דופק ולחץ דם, בהפגת מתחים וחרדות, בהעלאת הביטחון העצמי, בשיפור הוויסות החושי והרגשי, ובהעצמת יכולות התקשורת.

יתרונות המפגש עם כלבים

התמודדות עם סביבה מאתגרת

הילדים של היום גדלים בסביבה מאתגרת, הדורשת יכולות ריכוז וקשב גבוהות. הם מופגזים במידע בערוצים שונים, וקצב העיבוד הנדרש מהם עצום. הדרישות המוצבות בפני הילדים הולכות ועולות כל הזמן. העלייה בשימוש במדיה החברתית מובילה לקשיים רגשיים וחברתיים. כאן נכנסים הכלבים לתמונה. מחקרים מראים שעצם הנוכחות של כלב מסייעת בהורדת דופק ולחץ דם, בהפגת מתחים וחרדות, בהעלאת הביטחון העצמי, בשיפור בוויסות חושי ורגשי, ובהעצמת יכולות תקשורת.

למידת תקשורת נכונה

במהלך המפגשים, הילדים לומדים על עולמם של הכלבים, על תקשורת נכונה, חיובית ובונה מולם, לומדים להביע את עצמם, מכירים את הסיבות לכך שכלבים הם חבריהם הטובים ביותר, ואיך הכלבים עוזרים בכל אספקט של החיים. הם מתרגלים ספורט כלבני, לוקחים אחריות על חלקים שונים של הפעילות בכיתה, ולומדים את יסודות האילוף, טריקים, ותקשורת עם הכלבים.

העצמה רגשית וחברתית

העבודה עם הכלבים מסייעת בהעצמת הילדים בפן הרגשי והחברתי. דרך פיתוח הקשר עם הכלבים, הילדים חווים חוויות חיוביות של מסוגלות ויכולת, חיזוק הדימוי העצמי, פיתוח אחריות ואמפתיה, התמודדות עם קשיים ופחדים, ויכולת לבנות קשרים חיוביים, כל זאת באמצעות תקשורת חיובית וברורה.

התמודדות עם פחדים

מפגש עם ילדים החוששים מכלבים והכנסתם לעולם הכלבים מביא לאושר ופליאה כאשר הם יוצרים חיבור מיוחד עם הכלב.

ההיסטוריה של טיפול באמצעות בעלי חיים

התחלה באנגליה

תחום הטיפול באמצעות בעלי חיים החל לפני למעלה מ-200 שנה, ב-1792 באנגליה. בבית מחסה בעיירה יורק, צוות המטפלים נעזר בבעלי חיים כמו כלבים וסוסים לוויסות התנהגויות אגרסיביות של החוסים. הם גילו שאנשים עם התקפי אלימות נרגעים ממראה של בעל חיים בקרבתם, והמגע והתקשורת איתם מרגיעים את המטופלים טוב יותר מכל טיפול אחר. מתן אפשרות לחוסים לקחת אחריות על בעל החיים שיפרה את הדחפים האלימים ואת התקשורת עם אחרים.

התפתחות נוספת ב-1969

ב-1969 ד"ר בוריס לוינסון, פסיכולוג ילדים, פרסם מאמר על ניסיונו בעבודה עם ילדים וכלבו. הוא הבחין כי ילדים שהתקשו לשוחח עמו היו נפתחים ומשתפים את כלבו. הנוכחות של הכלב בחדר שיפרה את התקשורת עם הילדים ואת המוכנות שלהם לדבר ולהיפתח. פרסום המחקר הזה נתן דחיפה אדירה לתחום הטיפול בעזרת כלבים בפרט והטיפול בעזרת בעלי חיים בכלל.

מה עושה מטפל בבעלי חיים?

שלבי ההליך הטיפולי

  1. שלב אינטק – מילוי טופס משוב על המטופל בעזרת המטופל עצמו ובסיוע האחראים עליו, לצורך אבחון ובניית הליך טיפולי מתאים.
  2. קביעת מסגרת זמן לטיפול – מפגש שבועי של 45 דקות לאורך שנה, וקביעת יעדים ומטרות בהתאם לאינטק ולזמן המוקצב.
  3. הערכות תקופתיות – בדיקת יעילות התהליך הטיפולי וביצוע התאמות במידת הצורך.

תהליך הטיפול

תהליך הטיפול משתנה בהתאם למטופלים ולבעלי החיים המעורבים. תמיד ישנה חשיבות גדולה למגע הפיזי עם בעל החיים, שהוכח כמסייע ברגיעה וויסות. המטופל לומד איך לתקשר עם בעל החיים כדי להשיג תוצאות. כך, המטפל מקבל תמונה טובה של עולמו הפנימי של המטופל, המבוססת על העצמת המטופל דרך יחס ותקשורת עם בעל החיים, יצירת שפה משותפת, שיקוף קשיים, מציאת פתרונות ומתן אחריות למטופל על התהליך. תהליך זה גם מקצר את ההליך הטיפולי וגם מסייע לשמר את התוצאות לאורך זמן.

 

שתפו את הפוסט