טיפול בויסות חושי לילדים

טיפול בויסות חושי לילדים באמצעות כלבים – כל מה שחשוב לדעת

מתי ולמה יש צורך בטיפול בויסות חושי אצל ילדים?

הילדים שלנו הם יצורים רגישים ביותר, וכך הם פועלים גם מבחינה חושית. אצל רוב הילדים נדרש גירוי קטן ביותר כדי לגרום להם לפרוץ בצחוק קולני או בבכי קורע לב. כל גירוי מסביב יגרום להם לקפוץ, לרוץ ולהשתולל, להיעלב או להתאהב ולהיות החברים הכי טובים שלנו. הרגשות המבעבעים של הילדים הופכים אותם לכאלה יצורים מרתקים ונהדרים, אך לפעמים הרגישות שלהם יוצאת משליטה. במצבים כאלה, הרגישות יכולה להכניס את הילד ואת סביבתו למצוקה קשה. במקרים אלו מדובר בקשיים ואתגרים בויסות חושי, ולכן יש צורך בטיפול.

מתי נחוץ לעשות טיפול בויסות חושי אצל ילדים?

ישנם מקרים בהם הקשיים בויסות חושי הופכים את חיי הילד לקשים ומסובכים. לדוגמה, ילד החווה כאבים פיזיים עזים כל פעם שהוא לובש בגדים שאינם מבד חלק ביותר. מצב כזה הופך את היכולת של הילד להתרכז וללמוד בכיתה למשימה כמעט בלתי אפשרית. דוגמה נוספת היא ילד שאינו יכול לסבול מגע של מים חמים. הורים נתקלים בדילמה – האם לקלח את הילד במים קרים בחורף ולסכן את בריאותו, או במים חמימים כשהילד צורח מכאב? מקרים כאלה מראים את העוצמה של הקשיים בהם נתקלים ילדים עם ויסות חושי, והם מצביעים על הצורך בטיפול מתאים.

איך מטפלים בויסות חושי אצל ילדים באמצעות כלבים?

חשיפה הדרגתית למגע

העבודה עם כלבים מאפשרת לילדים להתמודד עם האתגרים בויסות חושי בקצב שלהם וברמה שהם יכולים להתמודד איתה. לדוגמה, אם מרקם של בד מסוים מאוד מגרה את הילד, ניתן לעבוד על הרגלה לשלל בדים ומרקמים שונים כמו מברשות, רצועות, פרוות כלבים שונים, משחקים, כדורים וצעצועים שונים. בעצם, מפגישים את הילד עם מגוון רחב של חומרים עד שהוא מפתח עמידות ויכולת להתמודד גם עם הבד או המרקם שהיה בלתי אפשרי עבורו בהתחלה.

פיתוח אמפתיה

הכלבים והמטפלים מסייעים לילדים לפתח את השריר הזה דרך עזרה לילד לשקוע בסיטואציה נוחה ולא מכאיבה עבורו ואז משחקי דמיון וחשיבה עם הכלבים. הילד מנסה להבין איך הכלב מרגיש בסיטואציות לא נוחות עבורו ואיך הוא מגיב ומתמודד עם אותן סיטואציות. תרגילים אלו מאפשרים לילדים לפתח את היכולת להזדהות עם אחרים.

חיזוק הביטחון העצמי

הילדים הסובלים מקשיים בויסות חושי סובלים גם לעיתים קרובות מפגיעה בתחושת הביטחון העצמי. העבודה עם הכלבים מסייעת לילדים לפתח תחושת ביטחון עצמי ומקובלות חברתית דרך תרגילים ומשחקים שונים. דרך הצבת אתגרים שונים והתמודדות איתם, הילדים לומדים להתמודד עם הצלחות וכשלונות ולומדים לחזק את עצמם ולהאמין ביכולתם להתמודד עם כל אתגר.

דחיית סיפוקים והתמודדות עם חוסר הצלחה

הילדים לומדים להתמודד עם דחיית סיפוקים וחוסר הצלחה דרך עבודה עם הכלבים. תרגילים שמצריכים מהילדים להמתין או לנסות שוב ושוב עד שמצליחים מאפשרים להם לפתח סבלנות והתמדה. הכלבים מעניקים דוגמאות חיות להתמודדות עם כישלונות, והילדים לומדים מהם כיצד להתמודד עם תסכול ולנסות שוב עד להשגת המטרה.

סיכום

הטיפול בויסות חושי באמצעות כלבים מעניק לילדים את הכלים, המיומנויות והביטחון להתמודד עם האתגרים שהקושי הזה מציב בפניהם. הכלבים מאפשרים לילדים להפחית את מידת הגירוי השלילי שהם חשים ולשלוט יותר בתגובותיהם לגירויים לא נעימים. באמצעות תהליך הדרגתי ומעצים, הילדים לומדים לווסת גם את עוצמת הגירוי שהם חווים וגם את עוצמת התגובה שלהם, והכל בעזרת הכלבים המדהימים שלנו.

 

שתפו את הפוסט