החשיבות של ביטחון עצמי אצל ילדים וכיצד כלבים מסייעים בהשגת מטרה זו

מהי החשיבות של שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים?

שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים הוא אחד הנושאים שמעסיקים אותנו ביותר בימים אלה, בין אם זה כהורים לילדים, כאנשי חינוך שפוגשים ביום יום את אותם ילדים עם קשיים בביטחון העצמי, או כמטפלים המקבלים את הילדים האלה יום יום ועוזרים להם להתמודד עם האתגרים האלה.

המציאות של ימינו מזמנת לילדים שלנו, וגם לנו, אתגרים רבים ולא תמיד המערכות השונות בחיינו יודעות איך להכין אותנו לאתגרים האלה. בין אם מדובר בילד שעולה לכיתה א', עובר בית ספר, מתקשה במטלות ששאר הכיתה מתקדמת בהן יפה כמו קריאה וכתיבה, פחות מקובל על ידי החברים, או ילדים הסובלים מאתגרים פיזיים ורגשיים, שיפור ביטחון עצמי אצל ילדים הוא אחד הדברים החשובים ביותר שאנחנו יכולים לעשות למען ילדינו. מחקרים רבים מאוד לאורך השנים מוכיחים ללא ספק שאנשים בטוחים בעצמם מצליחים יותר בחיים – בין אם מדובר בהשכלה, קריירה, זוגיות או באופן כללי במציאת סיפוק ואושר בחיים לעומת אותם אנשים הסובלים מביטחון עצמי ירוד ומתמודדים כל חייהם עם תחושה של כישלון וחוסר מסוגלות.

מי מאיתנו לא היה רוצה להרגיש שהוא מסוגל להתמודד עם כל אתגר? לנצח כל תחרות? להשיג את כל מה שאנחנו רוצים? זוהי בדיוק המטרה בעבודה עם ילדים על שיפור הביטחון העצמי אצלם – לתת להם את התחושה ואת הכלים המעשיים להרגיש שהם מסוגלים לעשות הכל ולהשיג הכל. בעיקר דרך התמודדות עם הדברים שמקשים עליהם בצורה נעימה ובטוחה והענקת חווית הצלחה המלווה בהסברים וכלים כיצד ניתן ליישם את ההצלחה הזאת בתחומים אחרים בחיים.

כיצד לפתח ביטחון עצמי אצל ילדים ואיך כלב טיפולי משתלב בתהליך?

אז איך לפתח ביטחון עצמי אצל ילדים? אצל ילדים הביטחון העצמי מגיע כמעט כולו מאישור חיצוני. כלומר, אם ילד מבצע משימה ומקבל משוב חיובי על המשימה, הוא יחוש שהוא מסוגל להתמודד עם אותה משימה בהמשך. לעומת זאת, היעדר משוב או אף משוב שלילי עשוי להכניס את הילד ללולאה של תחושת חוסר מסוגלות בה הוא חש שאינו מסוגל להשלים את המשימה שניתנה לו ולכן הוא אכן אינו מצליח, מה שמחזק אצלו את תחושת הכישלון וחוסר ההצלחה, מוריד ופוגע קשות בביטחון העצמי שלו, וגורם לו להימנע בהמשך מקבלת משימות דומות או לעיתים משימות בכלל מתוך ידיעה מוחלטת שהוא ייכשל – שהרי כבר נכשל בעבר – ומכאן הדרך לאתגרים שונים הנובעים מביטחון עצמי נמוך קצרה מאוד.

הדרך לפתח ביטחון עצמי אצל ילדים היא פשוטה מאוד בתיאוריה – כל מה שאנחנו צריכים לעשות זה לוודא שהילד מקבל משובים חיוביים, חיזוקים, על המשימות שהוא מבצע ומכאן הביטחון העצמי שלו ינסוק לשמיים! עם זאת, למרבה הצער, בפועל המצב לא תמיד כל כך פשוט. אחרי הכל, הילד לא מקבל את המשובים האלה רק מאיתנו, ההורים ואנשי המקצוע, אלא מכל הסביבה שלו. הילד גם לומד לתעדף ולבחור אילו משובים חשובים ומשמעותיים לו יותר ואילו חשובים ומשפיעים פחות, ובדרך כלל יבחר את המשובים מאלו שהכי קרובים אליו – החברים, המורים, האחים, ואם עשינו עבודה טובה כהורים בלייצר עבור הילד שלנו תחושת שייכות אז גם מאיתנו.

איך כלב טיפולי משתלב בתהליך?

ספציפית במקרה של כלבנות טיפולית, הכלב הוא כלי מדהים עבור הילד לייצר אצלו את תחושת המסוגלות הזאת שתורמת כל כך הרבה לביטחון העצמי. מצד אחד, הכלב לעיתים קרובות נתפס כגורם מאיים. הוא רועש, קופצני, בלתי צפוי, מצויד בשיניים וציפורניים, לא תמיד ממושמע ובאופן כללי מאתגר מאוד את הילד. מצד שני, ברגע שאני לומד איך לעבוד עם הכלב, אין סוף לכמות ההנאה והאישור החיובי שאני יכול להפיק מהכלב. כשאני לומד כיצד לבקש מהכלב לבצע תרגילים מסוימים, והכלב אכן מקשיב לי ועושה מה שאני אומר לו, תחושת המסוגלות והביטחון העצמי מרקיעות שחקים. כשאני מסוגל ללכת ולהראות לחברים שלי, למשפחה שלי, איך אני מבצע תרגילים שונים עם הכלב, שוב רמות הביטחון העצמי שלי מרקיעות שחקים.

שהכלב מפסיק להיות גורם מאיים ומרתיע ונהפך לחבר קרוב אני יודע בוודאות שאין שום דבר שאני לא יכול לעשות ולהשיג.

יתרונות נוספים של כלב טיפולי

אחת התכונות המדהימות ביותר אצל כלבים היא שהמשוב שהם מעניקים הוא מיידי וברור מאוד. אם ביקשתי מהכלב לעשות משהו, או שהוא עשה או שלא עשה. אם הכלב מחבב אותי הוא יראה את זה בבירור, כמו גם אם הוא לא מחבב אותי. אם הכלב לא מצליח לבצע משימה, הוא יראה תסכול בדיוק כמוני, ויראה המון שמחה כשהוא כן מצליח. המיידיות של המשוב בעבודה מול הכלב קלה מאוד להבנה אצל ילדים, ונותנת להם בוסטים קטנים ומשמעותיים מאוד לאורך כל התהליך.

אז איך לפתח ביטחון עצמי אצל ילדים? להפגיש אותם עם כלבים מתאימים כמובן!

 

שתפו את הפוסט