איך להעלות ביטחון עצמי אצל ילדים הסובלים מביטחון עצמי נמוך?

הבנת האתגרים והמרחב הטיפולי

כאשר הילד שלנו סובל מביטחון עצמי נמוך, חשוב להבין תחילה את האתגרים שעומדים בפניו. ישנם סוגים רבים של טיפולים שמטרתם להעלות ביטחון עצמי אצל ילדים, וכל אחד מהם שם דגש על אספקטים ושיטות שונים.

אצלנו, בכלבנות הטיפולית, הדגש הוא על יצירת מרחב בטוח במשולש העדין שנוצר בין הילד, הכלב והכלבן הטיפולי. איך להעלות ביטחון עצמי אצל ילדים? במרחב זה מותר לטעות, מותר לשאול שאלות, מותר לפחד או להירתע, מותר לבחור מה אני יכול ורוצה לעשות ומה אני מעדיף לעשות מאוחר יותר. במרחב זה, המשוב הוא תמיד חיובי ומקדם, ותמיד ניתן ללמוד ממנו ולהתקדם הלאה. תמיד יש תחושה של התגברות על אתגר אחד קטן בכל פעם, מה שמוביל בסופו של דבר להתגברות על אתגרים הולכים וגדלים, עד שנוצרת אצל הילד תחושת המסוגלות הזאת שהיא כה חיונית להעלאת הביטחון העצמי.

תפקיד הכלבן הטיפולי והכלב בתהליך

בתוך המרחב הזה, הכלבן הטיפולי נעזר בכלב כדי להבין את האתגרים השונים עימם הילד מתמודד, משקף אותם מול הילד, ונותן לילד כלים וטכניקות שונות להתמודד עם האתגרים הללו.

הכלב משמש כלי מדהים להבנת תחושת המסוגלות אצל הילד. כאשר הילד מצליח לבקש מהכלב לבצע תרגילים מסוימים והכלב מגיב בהתאם, תחושת המסוגלות והביטחון העצמי של הילד מרקיעות שחקים. המשוב המיידי שהכלב מעניק על הפעולות של הילד נותן לו בוסטים קטנים ומשמעותיים לאורך כל התהליך.

חופש להיות ילד

מהדברים האלה אנחנו לומדים איך להעלות ביטחון עצמי אצל ילדים. פשוט לאפשר לילדים להיות ילדים. לשאול, לחקור, לטעות, ליפול, להתבלבל, לעשות שטויות – כל אלה הם מרכיבים חשובים בלהיות ילד (ויש שיאמרו גם בלהיות מבוגר). עלינו לקבל את הדברים האלה ולא לפחד מהם ובעיקר לא לגרום לילדים להרגיש רע בגללם. רק ככה הם לומדים!

עלינו לשאוף ליצור סביבה שבה הילדים מרגישים חופשיים להיות עצמם ולגלות את עולמם בצורה חיובית ובטוחה. תחושת הצלחה קטנה כאן ושם, עידוד, חיזוקים חיוביים, והתמודדות עם אתגרים בצורה נעימה ובטוחה – כל אלה תורמים רבות להעלאת הביטחון העצמי אצל ילדים.

שתפו את הפוסט