איך להבין כלבים

חשיבות ההבנה של התנהגות כלבים

לאורך אלפי שנים, כלבים היו בני הלוויה הקרובים ביותר לאדם. הם ממלאים מגוון עצום של תפקידים בחיים, החל משמירה על הבית או רעיית צאן, שהם התפקידים המסורתיים יותר, ועד לתפקידים קריטיים כחיות מחמד וחברים נאמנים. כלבים מציעים מגע מנחם ומרגיע ותומכים במצבים שונים.

בנוסף, כלבים מבצעים תפקידים הדורשים התמחויות מדויקות, כגון כלבי נחייה, שירות וטיפול, כלבי צבא ומשטרה, ואפילו כשחקני קולנוע. הידע הזה נותן הצצה קטנה לאיך כלבים חושבים.

כלבנות טיפולית

אחד התפקידים המרכזיים והמשמעותיים של כלבים כיום סובב סביב כלבנות טיפולית. ההבנה כיצד כלבים חושבים משמעותית ביותר בתחום זה, מכיוון שהיא מאפשרת לנצל את היתרונות העצומים של צורת החשיבה הכלבית – היעדר שיפוטיות, התמסרות ונאמנות, שמחת חיים תמידית, אהבה ללא תנאי וחיים ברגע הנוכחי בלי דאגה לעתיד. תכונות אלו עוזרות לילדים ומבוגרים להתמודד עם האתגרים שלהם. ניתן לקרוא עוד על הנושא במאמרים המדברים על טיפול רגשי באמצעות כלבים וטיפול בויסות חושי לילדים באמצעות כלבים.

חיי היומיום עם כלבים

בניגוד להרבה חיות אחרות, כלבים לעיתים קרובות חולקים את חייהם עם בני האדם בצורה אינטימית ביותר. הם חולקים את ההצלחות והכישלונות, השמחות והאכזבות, הסודות הכי כמוסים ובעיקר את מרחב המחיה, ולעיתים קרובות עושים זאת במשך תקופות משמעותיות ביותר של 10-15 שנים בממוצע.

מכיוון שזה המצב, הגיוני לנסות להבין איך כלבים חושבים ואיך הם רואים את העולם על מנת להבין אותם טוב יותר, לתקשר איתם בצורה יעילה יותר ולהפיק את המירב ממערכת היחסים עם חברינו השעירים והטובים ביותר.

האם כל אחד יכול לדבר עם כלבים?

הבנת התקשורת הכלבית

תקשורת עם כלבים היא יכולת שאינה שמורה רק ל"מומחים". כל אחד יכול ללמוד לדבר עם כלבים בצורה טובה ביותר. כאשר עובדים עם כלבים באירועים שונים, בבתי ספר, מתנ"סים, גני ילדים ומוסדות שונים, או כאשר עובדים עם אנשים והכלבים שלהם בבתיהם, נוטים לחשוב שמדובר בכלבים מיוחדים וביכולות מיוחדות. לעיתים מכנים את המאלפים בשמות כמו "הלוחש לכלבים", "מנהיג הלהקה", "אלפא", "קוסם" או "אמן חושים".

למעשה, כלבים הם יצורים פשוטים ביותר. התקשורת הכלבית היא עניין ישיר מאוד. בני האדם נוטים לסבך דברים בשל השפה המורכבת והמחשבות על מניעים שונים, רווח והפסד, ניצול ורמייה, חשיבה לטווח קצר וארוך ותועלות אישיות וחברתיות.

פשטות התקשורת הכלבית

המבנה החברתי של בני האדם מורכב ביותר, עם מעמדות וקשרים שונים שיש לבנות, לשמר ולטפח. אנו עסוקים מאוד במראה ובהופעה שלנו. לעומת זאת, כלבים מגיבים לגירויים ישירים בצורה ניתנת לחיזוי לאחר היכרות קצרה עם הכלב והאופי המיוחד שלו. כלב ינסה להימנע מכל מה שעשוי לגרום לו חוסר נעימות ולמקסם את מה שגורם לו נעימות. למעשה, כל ההתנהגויות השונות של כלבים נובעות ממניעים אלו.

לכן, כל מי שלוקח את הזמן להבין ולזהות את הסימנים השונים שכלבים מציגים וטורח לגלות מה הדברים הנעימים ביותר עבור כל כלב, יכול ללמוד לדבר עם כלבים. מדובר במיומנות הניתנת ללמידה וישנם מספר בתי ספר מצוינים ברחבי הארץ שמלמדים את היכולת הזו בצורה טובה ביותר.

טעויות נפוצות ביחס לבעיות התנהגות אצל כלבים

הבנת עקרונות התקשורת הכלבית

אחרי הבנת עקרונות התקשורת הכלבית וההבנה שהדברים פשוטים, נשאלת השאלה: איך ייתכן שעדיין ישנם כל כך הרבה אנשים שמתמודדים עם בעיות התנהגות אצל כלבים? מדוע לא כל אחד יכול פשוט לדבר עם הכלב הפרטי שלו ולהסביר לו איך להתנהג?

למה יש צורך באנשי מקצוע מיוחדים שיבואו ויסבירו כיצד להתנהג עם הכלב? ובעיקר, איך ייתכן שלעיתים מזמינים מאלף הביתה ובעיות ההתנהגות לא נפתרות, ולעיתים יש צורך בשניים או שלושה מאלפים ועדיין הכלב לא לומד להתנהג?

טעויות של מאלפים

מסתבר שכמו שכל אדם עשוי לא להבין ולעשות טעויות ביחס לבעיות התנהגות אצל כלבים, כך גם מאלפים. אפילו אנשי מקצוע שלמדו את התחום ויש להם ניסיון עשויים לעשות טעויות. הדבר נכון בכל תחום. כמו למשל, כאשר לוקחים רכב למוסך ומקבלים אותו בחזרה במצב גרוע יותר, מזמינים שרברב והבית מוצף למחרת, או מבקשים חוות דעת שנייה מרופא.

כולם בני אדם עם ידע וניסיון חיים, ולכולם יש דרך מיוחדת לראות ולהבין את העולם. לעיתים העולם לא מתיישר עם הדרך שבה אנחנו רואים אותו. דבר זה נכון גם ביחס למאלפים ולבעיות התנהגות אצל כלבים.

לעיתים מאלפים עשויים לעשות טעויות שנובעות מהצורה שבה הם למדו, מחוסר ידע, מהשלכה של התנהגות שראו אצל כלב אחד להתנהגות דומה אצל כלב אחר, שנובעת ממניעים אחרים. טעויות עשויות לנבוע גם ממקום רגשי – כלבים צריכים גבולות ומסגרת, דבר נכון לכלבים גדולים ורועשים כמו גם לכדורי פרווה זעירים, ובעיקר מהסתמכות מוגזמת על ניסיון העבר בניסיון לקבוע את העתיד.

שתפו את הפוסט